Dette forløb handler om nogle af besættelsestidens dilemmaer og nazismens ofre. Der er særligt fokus på augustoprøret med udgangspunkt i to personhistorier; en modstandsmand og en politimand. Forløbet henvender sig til 9. klasse. Forløbet er opdelt i tre dele, nemlig
Del 1 består af en personfortælling omkring modstandsmanden Hans Jørgen Andersen, der var modstandsmand (en lektion af 45 minutter).
Del 2 består af et oplæg om augustoprøret, særligt i Odense (en lektion af 45 minutter).
Del 3 består af en personfortælling om politimanden Ernst Peter Sofus Madsen (to lektioner af 45 minutter).
Del 1A: Anslag – hvem mon den mand var? Billede af Hans Jørgen Andersen
Del 1B: Hans Jørgens personfortælling
Del 1C: Opsamling fra timens begyndelse
Forslag til opfølgende aktiviteter i forbindelse med del 1:
I forbindelse med arbejdet med modstandsbevægelsen – se eller læs Drengene fra Sankt Petri og brug det som perspektivering. Hans Jørgen var fætter til to af drengene fra Churchill-gruppen.
Man kan besøge Hans Jørgen Andersens snublesten på Ingrids Allé 3 i Dalum og hans gravsten på Dalum kirkegård.
Del 2A: Opvarmningsøvelse
I forbindelse med disse diskussionsspørgsmål, kan læreren danne perspektiv til nutiden.
Tale med eleverne om f.eks. covid-19 restriktioner og hvordan nogle mennesker går direkte imod “magten”.
Del 2B: Oplæg om augustoprøret
Efter dette oplæg vil det være en god idé at tale med eleverne i plenum om, hvad de har fået af nye informationer. Hvad de lagde mærke til i videoerne og den stemning, der var hos folk i Odense og som videoen giver et indblik i.
For at sætte fokus på, hvor stor en betydning augustoprøret havde, vil det være en fordel at tale fokuseret om dette og den betydning, oprøret havde for dansk politi – oprøret blev et slags vendepunkt for den status, politiet havde før og efter augustoprøret.
Del 2C: Den varme stol
Del 3A: Stedbaseret undervisning (kan evt, foregå i klasseværelset).
Del 3A: Stedbaseret undervisning (kan evt. foregå i klasseværelset).
Del 3B: Stedbaseret undervisning fortsat (kan evt, foregå i klasseværelset).
Del 3C: Klasseværelset.
Del 3D: Aktivitet med skriftligt slutprodukt.
Krav til selve beretningen
Eleverne kan også vælge at skrive et brev, som skal imitere, at der er fundet et nyt brev fra Ernst om hans tid efter han blev arresteret den 19. september 1944. Her er det også vigtigt, at eleven beskriver med detaljer og gerne følelser, som de tror Ernst ville have haft.
Historiens Hus
Odense Kommune
Stadsarkivet
Klosterbakken 2
5000 Odense C
Tlf: 65 51 10 30
Sponsoreret af Albani Fonden