Årgang: 9. klasse
Kanonområde: Jøderne under Holocaust (jødeforfølgelsen)
Emne: Jødeforfølgelse og familien Metz
Produkt: Dagbogsnotat
Dette forløb handler om nogle af besættelsestidens dilemmaer og nazismens ofre. Der er særligt fokus på jødeforfølgelsen med udgangspunkt i den jødiske familie Metz’ historie. Eleverne skal blandt andet arbejde med den lille historie i den store historie. Forløbet henvender sig til 9. klasse.
Det didaktiske design er et eksempel eller skabelon, som kan tilpasses og tilrettelægges efter eget ønske.
Intro: Familien Metz
Familien Metz – far Axel, mor Magna og søn Steen – stammede egentlig fra København, men da faderen fik arbejde som landsretssagfører i Odense, flyttede den til Fyn. I forbindelse med jødeaktionen [link til artikel på Om Odense] den 2. oktober 1943 blev familien arresteret af Gestapo, der var tyskernes hemmelige politi under 2. verdenskrig. Alle arresterede jøder fra Fyn blev samlet på Vestre Skole i Odense og i militærlastbiler kørt til Kolding, hvor de i godstog blev transporteret videre til Theresienstadt i Tjekkiet.
Theresienstadt var en ghetto med tilhørende arbejdslejr, og her blev Axel sat til hårdt fysisk hårdt og udmattende vejarbejde. Han blev pisket og slået af de tyske vagter. Som landsretssagfører var han ikke vant til hårdt fysisk arbejde, og det endte med at tage livet af ham den 13. marts 1944 – dødsårsagen var underernæring og fysisk udmattelse. Hans hustru og søn overlevede begge opholdet, og de kom hjem til Danmark med De Hvide Busser.
De Hvide Busser var en redningsaktion, som blev stablet på benene ved afslutningen af 2. verdenskrig og som hentede mange danske og norske fanger hjem fra tyske koncentrationslejre.
Efter krigen vendte mor og søn tilbage til Odense, hvor Steen gjorde sin skolegang færdig. Efter gymnasiet tog han til København og fik en uddannelse indenfor handel. Senere rejste han til blandt andet England og Canada, før han i 1962 flyttede til USA, hvor han arbejde, indtil han blev pensioneret i 1999. Siden 2011 har han viet sit liv til at fortælle om sine oplevelser i Theresienstadt, og han har udgivet bogen A Danish Boy in Theresienstadt og skrevet sine erindringer i Odensebogen 2017.
Stedbaseret undervisning: Eleverne skal som hjemarbejde gå en tur, hvor de lytter til Historiens Hus’ podcast “Snublesten, byrådsdebat og mikroturisme”. På turen skal eleverne gå forbi snublestenen for Aksel Metz, Hjallesevej 98. Metz-familien tilhører offergruppen jøder, under jødeforfølgelsen fra 1943.
Lektie til lektionen:
Eleverne vil blive introduceret for familien Metz. Herunder skal eleverne arbejde med Magna Metz’ beretning og spørgeskemabesvarelse og Steen Metz’s erindringer om Theresienstadt.
Skriv et dagbogsnotat, som hvis du var i familien Metz i 1940’erne. Læs Magna Metz’ beretning som inspiration og for fakta. Lav aktører (bonde, butiksindehaver, journalist mm.).
EKSTRA: Eleverne kan evt. arbejde med billeder fra Theresienstadt, og de kan vurdere og analysere kilden – billederne kan findes på nettet. Der udvælges et billede, og ud fra det arbejdes der med kildekritik og analyse.
Eleverne har nu skrevet deres egne notater omkring Holocaust/jødeforfølgelsen. De har arbejdet med kilder, egne formidlinger og fremstillinger. Eleverne skal nu give deres tekst videre til sidemakkeren, som skal læse dagbogen igennem og fokusere på lærerens fokusområder.
Fokusområderne lyder:
Eleverne skal i denne lektion præsentere, ud fra de givne links, hvordan jøderne forholder sig i dagens Danmark.
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger.
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
Historiens Hus
Odense Kommune
Stadsarkivet
Klosterbakken 2
5000 Odense C
Tlf: 65 51 10 30
Sponsoreret af Albani Fonden